31 Mart 2015 Salı

Sakarya'nın Köfteleri



Hepimiz biliriz köftenin türk mutfağında ne kadar büyük yeri olduğunu.Hiç et yemeyip te sadece köfte yiyen insan çoktur.Yani çoğu kişi için köfte etin en güzel halidir.Güzel bir köfte hiçbir zaman sadece kıymanın iyi pişmiş bir hali olmamıştır.Bu yüzdendir ki köftenin 200 küsür çeşidi sevilerek yenilir bu ülkede.O yüzden bu yazıda yaşadığım yörede meşhur olan 2 çeşit köfteyi sizlere tanıtmayı uygun buldum.Yemek kültürdür ve bu anlatacaklarım genel kültür için çok iyi gelecek


Sakaryanın beldesi olan kazımpaşa da adını üretildiği yerden alan kazımpaşa köfteyi denemek için yola çıktık.Köfteci erdoğan isimli dükkan Kazımpaşa köfteyi yapan yer olarak bilindiğinden durağımız orası.Dersimi çalıştığım üzere köfte ve methini duyduğum yoğurtlarından sipariş ettik .Yoğurdu manda sütünün sık kullanıldığı bu yorede yedigim en guzel yogurt diyebilirim ama tabiki bir Dönce değil.Zaten yogurdu yerken insanin aklina bu yogurdun etle ne kadar guzel gidecegi geliyor.Neyse ki kazimpasa köfteler zaten yolda.




Koftelerin abartisiz sunumu her zaman benim daha çok hosuma gitmistir.Çünkü kofte lezzetli oldugunda otlarin ,yesilliklerinarasina saklanmayacak kadar guzel biseydir.Kazımpaşa koftenin ozelligi,köfteyi  yapan Kofteci Erdogan firmasinin kendi hayvanlarini kullanmasindan gelmekte.Kendileri bu Kazimpasa kofteyi bularak yasadiklari yerin ismini vermisler ve yuzde yuz dana eti oldugunu taahhut etmekteler.


Yedigimde hakli olduklarini goruyorum.Agzima gelen ne farkli bir lezzet var ne de agzima gelen sarimsak parçası gibi bir farklılık.Tamamen butun bir kofte.Çatalimda ezilip buzulmemesi ama iyi piştiginden catala engel olacak bir kivamda olmamasi pisirmenin yeterli oldugunu gostermekte. Ayrica mekan olarak 1 porsiyon koftenin sicak yenmesi icin yarim olarak 2 ayri posta olarak getirmeleri sayesinde her seferinde sicak olarak  yenilebilmekte.Mekan sahibi Serdar beyin guleryuzlulugu ve her soruma sikilmadan cevap vermesi nedeniyle kendisine cok tesekkur ederek mekandan ayrılmak istedim.Kendisi 120 yıllık Bosnadan gelen bir cezveyle yapılan kahve ikram etmesi üzerine aklım kolay bir şekilde çelindi.


Serdar bey Köfte yapımında istenildiği taktirde her türlü etin kullanılabildiği ve köftenin yapı itibariyle bunu kaldırabildiğini söyledi.Bu yüzden de Köfte yapımının tamamen allah ile yapan kişinin vicdanı arasında olduğunu söylemesi yaptığı işe ve yemek kültürüne saygısını göstermekteydi bana göre.



Adapazarının bir diğer ün yapmış köftesi ıslama köfteyi de denemeden olmazdı.Adapazarı merkezde methini duyduğumuz hakiki rumeli köftecisine gittim.Mekanın dışardan görünüşü hiç te öyle meşhur biyer gibi görünmemesine rağmen duvardaki bir sürü ünlü ile çekilmiş resimler doğru yere geldiğimi düşünmemi sağlayan şey oldu.Zaten mekanın resimler dışında da pek bir gösterişi yoktu.


Islama köftenin özelliği köfteyle beraber sunulan ekmeğinde.Dilimlenmiş ekmekler biberli ve yağlı et suyuna batırılır ve köftelerle birlikte ızgaralanır ve bu şekilde genelde domates ve biberle birlikte servis edilir.Bu tabiki köftesini tatmaya gideceğim yerde sadece et üzerinden lezzet değerlendirmesi yapmamam gerektiğini göstermekteydi.



Islama köfte ve yenilen yerler için rahatlıkla türk yapımı fast food diyebilirim.sürekli yapılıp çabuk tüketilmesi mekanda sürekli bir devirdaim olması bana bunu düşündürdü.
1 porsiyon 5 adet ıslak ekmekle verilen 6 köfteden oluşmakta.Köftenin yediğim en güzel et ya da en güzel kıymadan yapıldığını iddia edemeyeceğim.Ama ekmeğiyle birlikte güzel bir ikili oluşturmakta.


Ustasından öğrendiğim kadarıyla dana eti kullanılmakta ,fakat dananın özel seçilmiş yerinden değil herhangi bir yerinden alınan et karıştırılmakta.Köftesini yerkende bunun rahatlıkla farkedildiğini söyleyebilirim.Ayrıca ıslama köftenin ekmeğinin ciddi miktarda yağ içermesi mide problemi olanlar için dikkat edilmesi gereken bir husus.Ama ekmeğin bu kadar güzel yöresel bir fırsatını bulmuşken de yememek olmaz.Benden sadece uyarması.
Yemek sonrası sakarya da çok övülen ali koka bozasından tatma fırsatım oldu.Gayet lezzetli olmasına karşın ben de (yine) ben bunun daha iyisini içmiştim duygusunu uyandırdı.Benim hep söylediğim gibi Türkiye de en iyi İskender,Yoğurt,Tost,Boza Bandırma dadır.

Bu yazıda sizlere erişmenize vasıta olacağım değişik lezzetleri tanıtmaya çalıştım.Benim bu arayış sırasında lezzet dağarcığım oldukça genişledi diyebilirim.Güzel yemek yemekten daha çok keyif aldığım birşey varsa o da bunu güzel insanlarla paylaşmaktır.Herkese mutlu sofralar diliyorum.




 Dr.Canberk Mirza









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder